Dutch Mountain Trail

Wandelen over de zeven summits van Nederland

Travelbase Dutch Mountain Trail in Zuid Limburg
Briefing met de Rangers en hikers

In het begin van augustus liep ik de Dutch Mountain Trail via de organisatie Travelbase.

Het avontuur begon op een woensdag toen ik met de trein van Almere naar Eygelshove reisde. Wat zo leuk is, is dat wanneer je richting Zuid-Limburg reist, je steeds meer wandelaars in de trein en op het perron ziet. Ze zijn te herkennen aan hun sportieve kleding, wandelschoenen en grote rugzakken. Zuid-Limburg heeft een rijke wandelgeschiedenis. Onderweg maak je al een praatje en ben je benieuwd welke hike zij gaan doen.

Bij aankomst op het treinstation werd ik samen met andere deelnemers door de Rangers opgehaald en naar een minicamping gebracht voor de avond en nacht. De sfeer was meteen goed bij aankomst. Je bent omringd door gelijkgestemden en zit gelijk in de bubbel van het wandelavontuur.  De Rangers delen voedselpakketten uit die je de rest van de hike bij je draagt. 's Avonds kregen we een briefing, zodat we wisten dat we de hele week vroeg moesten opstaan om onze tent af te breken, te ontbijten en op tijd te vertrekken. Het zou namelijk de warmste editie worden met gemiddelde temperaturen rond de 25 graden en veel zonuren. We kregen het advies om goed te eten en minimaal twee tot drie liter water mee te nemen.

Dag 1: Eygelshoven naar Vaals

Dutch Mountail Train in Zuid-Limburg
Het mooie heuvelachtige landschap van Zuid-Limburg

Na een nacht in mijn tentje te hebben geslapen en vroeg op te zijn gestaan, werden we door de Rangers naar het startpunt van de trail gebracht, vlakbij het treinstation Eygelshoven. Opvallend genoeg ontbreekt hier een informatiebord over de Dutch Mountain Trail. Misschien zal ik samen met de organisatie een bord maken. Zo kan je makkelijker de start vinden en voorbijgangers inspireren voor deze leuke hike naar Maastricht.

We begonnen direct met een smal pad door de bosjes richting de Wilhelminaberg. Al snel werd duidelijk dat het een uitdagende hike zou worden met technische klimmetjes. Terwijl gewone wandelaars geleidelijk omhoog lopen, klim je voor de trail af en toe steil omhoog en maak je een doorsteek. Eenmaal bovenop de berg aangekomen, genoot ik van het prachtige uitzicht over de omgeving en de skihal van SnowWorld die hier is gevestigd. Ook ontdekte ik de langste uitdagende trap van Nederland, die maar liefst 248 meter hoog is. Er zijn 508 treden nodig geweest om deze te bouwen. Deze uitdaging nam ik graag aan en besloot deze trap als extra toe te voegen aan mijn route. En dat was zeker een pittige ervaring!

Na deze extra klim heb ik de trail gevolgd en na ruim 7 uur hiken in de volle zon, waar de temperaturen opliepen tot 25 graden, bereikte ik de volgende camping in Vaals. Daar stonden verfrissende limonade en zoute chips klaar om mijn vocht- en zoutgehalte weer op peil te brengen.

Dag 2: Vaals naar Gulpen

Dutch Mountain Trail in Zuid-Limburg
Glooiende landschap bij Gulpen

Vandaag stond de Hike van Vaals naar Gulpen op het programma.

De tocht besloeg ruim 29 kilometer met zo'n 605 hoogtemeters, waardoor ik zelden zoveel hoogteverschillen op één dag heb ervaren. Deze hike is een van de meest prachtige bij veel DMTrailes, met adembenemende heuvelachtige panorama's en karakteristieke "Italiaanse cipressen". Tijdens deze wandeling op de grens van Nederland waan je je in het Toscaanse landschap.

Oh ja, bijna vergeten, ik liep ook langs de Miljoenenlijn, vroeger een belangrijke spoorweg voor het vervoer van arbeiders en steenkolen, nu een historische spoorlijn met een charmante stoomlocomotief.

Dag 3: Gulpen naar Mheer

Dutch Mountain Trail Gulpen
Gulpenerberg met het Mariabeeld

Vandaag stond de wandeltocht van Gulpen naar Mheer op de planning. Het traject besloeg 28 kilometer met 690 hoogtemeters.

De start vond plaats aan de voet van de Gulpenberg. Na de start liepen we direct de berg op richting het Mariabeeld, dat uitkijkt over het dal. Vervolgens liep ik door de weilanden naar het bos, waar ik een hertje op het pad tegenkwam. De natuur waar ik doorheen liep was zo prachtig en vredig dat dit hertje rustig op het pad bleef staan. Halverwege de tocht, toen het al flink warm was geworden, bereikte ik de Belgische GelatoFarm. Dit is een boerderij waar heerlijk schepijs wordt gemaakt van de melk van hun eigen koeien. Dat was een heerlijke traktatie.

Na zeven uur wandelen over smalle paden en holle wegen, kwam ik aan op camping Grensheuvel in Noorbeek. Daar stonden de Rangers van Travelbase op ons te wachten met verfrissende drankjes en hartige snacks om onze vocht- en zouttekorten aan te vullen.

Dag 4: de laatste dag naar Maastricht

Sint Pietersberg Dutch Mountain Trail
Sint Pietersberg

De laatste dag van de Dutch Mountain Trail is aangebroken. De tocht eindigt in Maastricht. Bij Eijsden heb ik de Maas overgestoken met het veerpontje en ben ik vervolgens de steile klim bij Opservant aangegaan. Deze route staat bekend om zijn uitdagende en technische paden, waar de natuur vrij spel heeft. Onderweg naar de top moest ik obstakels overwinnen, zoals omgevallen bomen en steile beklimmingen die vermoeiend zijn na dagenlang wandelen.

Eenmaal bovenop de berg genoot ik van een prachtig uitzicht op de ENCI Groeve bij de Sint Pietersberg. Het was een geweldige ervaring om als wandelaar door de ENCI Groeve te lopen en het hoogste punt op de Sint Pietersberg te bereiken.

De finish was bij Station Maastricht, nadat ik in totaal 113 kilometer had afgelegd. Een prestatie waar ik enorm trots op ben.

Ga jij binnenkort ook een lange afstand wandelen?

Ben je geïnspireerd om ook een langeafstandswandeling te maken en wil je tips voor een goede voorbereiding? Neem gerust contact met mij op, dan kijken we samen wat je nodig hebt om jouw hike avontuur succesvol te plannen.

Eindpunt Dutch Mountain Trail Maastricht

Wat wil jij weten over lange afstandswandelen

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.